22 november 2011

Min nuvarande förståelse för begreppet pedagogisk dokumentation.

När jag tänker på pedagogisk dokumentation så tänker jag direkt att det är någonting som jag/vi inte gör.
Vi tar en massa bilder på barnen och allt de gör i vår verksamhet. Sedan sorterar vi upp bilderna i barnens mappar, skriver ut lite bilder med bildtext till som vi kallar för dokumentation och sätter upp i hallen så föräldrarna och barnen kan se det eller så sätter vi upp bilderna på avdelningen så barnen kan se det. Ibland får vi med ett citat ur läroplanen till bilderna. Vi använder även bilderna till barnens portfolio.
För mig är inte detta pedagogisk dokumentation utan bara dokumentation. Dokumentationen blir pedagogisk först när vi pedagoger sitter tillsammans och tittar på bilderna och reflekterar kring vad vi ser på bilderna. Om vi då ser åt vilket håll barnens intressen pekar så kan vi se åt vilket håll projekt i verksamheten bör ta.
Vi har i lite olika sammanhang försökt oss på detta men det känns som om vi sitter och gissar vad barnen tänker och ser då flera olika tankemöjligheter hos barnen och då känns det svårt att ta ett vidare avstamp i verksamheten. Så jag känner mig lite vilsen angående hur man gör pedagogisk dokumentation.


- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar