Om mig

Jag är utbildad lärare för högre åldrar och halkade in på ett bananskal i förskolevärlden och nu är jag fast!
Jag arbetar sedan 2006 som förskollärare på en förskola i Eklanda med sex avdelningar. Vi är inspirerade av Reggio Emilia filosofin i vårt arbete och vårt förhållningssätt. I Reggio Emilia filosofin ser man miljön som en tredje pedagog. Dvs miljön kring barnen ska vara utformad på så vis att barnen ska kunna se och uppleva vad de kan göra i rummet utan att behöva den vuxnes hjälp. Materialet ska vara placerat på barnens nivå så att de själva ska kunna utforska det.
Jag arbetar just nu med barn 2,5 år till 4 år och i mitt arbetslag är det just det här med miljön som vi har fokuserat på den här terminen. Jag tycker det är väldigt intressant och lärorikt att se vad och hur barnen gör med olika material. Vi pedagoger erbjuder olika material och observerar och dokumenterar barnens processer kring materialet för att sedan reflektera kring vilka material vi ska ha kvar, ta in mer eller mindre av eller byta ut.
Reggio Emilia filosofin bygger på att vi tror på att barnen har en egen inneboende förmåga, nyfikenhet och drivkraft att utforska allt runt omkring sig. Vår uppgift som pedagoger är att vara aktiva medforskande och utmanande och väcka barnens nyfikenhet. Vi uppmuntrar barnen att prova olika lösningar istället för att ge färdiga svar.
Vi dokumenterar mycket med kamera och använder oss av dessa bilder till portfolio, dokument till föräldrarna men även och dock viktigast att ge tillbaka dokumentationen till barnen själva. Vi vill även komma igång med pedagogisk dokumentation på allvar, vi har försökt några gånger men aldrig riktigt hittat formen som passar oss. Detta hoppas jag att "paddan" och den här kursen ska kunna hjälpa mig och mitt arbetslag med!