Jo det stämmer, jag har en drönvision om hur jag vill att den pedagogiska dokumentationen ska fungera i mitt arbete med barn och kolleger. Man jobbar med ett projekt som närs på morgonmöten då barnen tar del av varandras tankar kring projektet. Barn som gjort olika saker berättar för de andra vad de gjort med hjälp av dokumentation. Det leder till att fler blir intresserade och vill prova på det kompisarna gjort. Barnen delger varandra sina ideer och blir då intresserade. Då kan vi se var intresset ligger och bestämma tillsammans med barnen vart nästa steg ska gå. På det sättet blir barnen mer medvetna om sitt eget lärande och delaktiga i vad som sker på förskolan.
I min drömvision ingår även att vi pedagoger har med oss dokumentationen till våra reflektionsstunder och resonerar tillsamans kring vad som sker på bilderna/ i filmerna. För att sedan resonera kring vilken väg projektet ska ta.
Som sagt är detta en drömvision, det är många saker som ställer sig i vägen för allt det här, många kringuppgifter som tar tiden från barnen. Men i mitt arbetslag är på väg med små steg åt detta håll. Man måste prova sig fram och få göra fel för att lära sig vilket som fungerar för oss.
Jag tror att vi måste jobba ihop igen...... ....jag vill också jobba så. Jag tror att det kan fungera med ett sånt arbetssätt bara man vill och har kunskapen om det. Men som du säger ni är på väg......
SvaraRadera